photo 627201q5jaigt1eg.gif

Wednesday, August 31, 2011

ANdainya KaU MeNgErti

“Assalamualaikum.”
Kepalanya dikalih. Keningnya dijungkit ke arah suara yang memberi salam.
            “Saya Mikail Hafizam.”
Dahi Que dah berkerut tiga lapis. Sekelilingnya dipandang. Namun suaranya masih lagi tidak kedengaran.
            “Saya kawan Asyraf…yang mintak nak jumpa Iqtiyani.”
            “Ouh! Kenapa?”
            “Awak tak kenal saya?”
Kepala digelengkan dengan mata masih terlekat di tengah-tengah lautan.
            “…saya Ijam, the one yang awak pernah luahkan cinta awak.”
Que lipat maut. “Huh?”
            “Iqtiyani….don’t play fool with me. Dah hampir seminggu saya cuba berkomunikasi dengan awak. But you seem like dismissive…”
                “So what do you expect from me?” suaranya datar kedengaran.
            “So memang betul la awak gurl yang pernah mesej saya tu…” Ijam agak terkejut.
Ijam yang duduk jauh di hujung kayu dipandangnya sekilas. “Maaf, saya tak perasaan tadi. Pepe pun nice to meet you. Excuse me.”
Hajat dihatinya untuk melangkah pergi dari situ terbantut.
            “Why? Trying to escape?” Ijam jeling sekilas.
Tawa kecil yang meletus dai bibir Que menarik perhatian Mikail. Wajah kuning langsat itu diperhatikannya sejenak.
            “Perlu ke kenangan lama diungkit? Untuk apa?”
            “…saya tahu awak masih mencintai saya…”
Que tersenyum. Senyuman yang tak tertafsir maknanya, hanya dia yang mengetahui.
            “Tujuh tahun bukan satu jangka masa yang pendek. Tujuh tahun cukup untuk melupakan dan dilupakan. Tujuh tahun juga cukup untuk merawat segala duka yang terlakar…”
            “Bibir boleh mengatakan yang awak dah melupakan. Tapi hati awak sebenarnya masih lagi mengharapkannya…” Ijam pantas memotong.
Kepala dilipat maut. Gelak ketawa halusnya spontan terletus. “Mudahnya seorang lelaki…bila hati dah jatuh suka, ape pun sanggup dilakukan. Bila hati tak suka, seribu alasan meniti dibibir. Mikail Hafizam Jangan tertarik kepada seseorang kerana parasnya…kerana keelokan paras itu dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya kerana kekayaan dapat musnah dengan sekelip mata.”
Ijam yang terkedu seribu bahasa dikerlingnya sekilas sebelum kembali menyambung bicara.
            “Penolakan awak kerana siapa saya ketika itu sudah cukup untuk memberikan sebuah jawapan yang pasti. Tiada ragunya lagi…
            Memang benar, saat hati dah mula sayang akal seakan-akan hilang kewarasan…sering menidakkan apa yang benar. Bukan mudah bangkit dari satu kelukaan…bukan mudah untuk kembali senyum saat diri terluka…bukan mudah untuk melupakan saat hati mula belajar menyayangi…
            Namun, kekecewaan yang hadir itu mengajar diri ini tabah. Tak kan mati hati ini hanya kerana cinta yang tak kesampaian…tak kan lumpuh jasad ini hanya kerana cinta yang tiada balasan…tak kan pernah diri ini mengaku kalah hanya kerana cinta seorang insan. Hati yang sering terluka kerana cinta, hanya secebis dari ujian-Nya.
            Pabila perahu hanyut tak berpenghuni, hanyutnya tidak akan lagi singgah di pelabuhan…begitulah hati yang terluka. Tak perlu diratapi kekecewaan yang hadir kerana tiada manusia yang bergembira sepanjang masa, namun ianya bukanlah suatu alasan untuk hidup sengsara bilamana kita sedar hakikat sebenar kehidupan ini.
            Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang.Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi.
            Maaf andai terkasar bahasa…saya cuma manusia biasa yang dikurniakan seribu rasa. Saya pernah takut akan ketibaan hari ini... Takut kerana bimbang saya tak cukup kuat untuk mengetahui perasaan saya saat ini tiba…”
Ijam memandang Que penuh minat.
            “…alhamdulillah, doa saya selama ini dimakbulkan-Nya. Tiada dendam, tiada api kemarahan, tiada rasa benci disudut hati ini... Seribu kesakitan terpaksa ditempuhi hanya untuk melupakan. Tak sejerih untuk meraih sebuah cinta… Hati berkali goyah, minda seakan-akan mengaku kalah, jiwa seakan lemas dalam lautan nafsu…hanya iman didada menjadi tugu. Terus berdiri tegak, biar pun badai datang menimpa.
            Namun bila sekali hati dah redha akan ketentuan-Nya, rasa damai itu kembali menyapa. Tak lagi perlu untuk menjadi hipokrit, tak lagi perlu pelbagai alasan untuk mengelak…”
            “Means?” Ijam masih keliru.
            “Hati saya dah bebas dari belenggu cinta yang berpaksikan nafsu yang didorong oleh syaitan durjana.”
Jawapan pendek yang cukup padat dari ulas bibir Iqtiyani cukup membuatkan Ijam terdiam.
            “Masa depan yang cerah selalu tergantung pada masa lalu yang dilupakan. Kita tidak dapat meneruskan hidup dengan baik jika tidak dapat melupakan kegagalan dan sakit di masa lalu…” tanpa nada dia menuturkan. Hanya mata yang masih lagi setia ditengah lautan.
            “Maaf andai terkasar bahasa. Urusan kita dah selesai, Alhamdulillah. Assalamualaikum.”
Langkah Que yang menjauh dipandang dengan ekor matanya. ‘Ya Allah…akhirnya dia mengenal makna cinta-Mu yang sebenar. Terima kasih Ya Allah kerana memperkenankan doaku.’ Kepalanya didongak ke langit, bibir tersenyum indah. Terasa dadanya amat lapang.


‘Nur Iqtiyani Bashir…seindah namamu setabah dirimu. Rupa parasmu dan perilaku mu tak pernah aku letakkan sebagai garis pilihanku. Aku hanya mahu menjadikan mu sebutir permata yang diletakkan dalam satu bekas yang tertutup. Hanya layak dilihat oleh zaujmu…
            …sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, tercipta dari tulang rusuk Adam yang bengkok. Menghiasi taman-taman yang indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Kerana itu aku berharap engkau mampu berdiri teguh tanpa perlu bergantung pada insan yang bergelar lelaki, agar kelak engkau mampu membentengkan dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah s.w.t…
            Saat pertama kali aku terpandang wajahmu, diwaktu engkau khusyuk memberikan tumpuan di dalam kelas…hatiku seolah-olah goyah, jiwa seakan terpaku, debar jantungku maha hebat berdegup laju, sekan-akan sesak nafasku. Saat itu, aku sudah jatuh hati padamu Nur Iqtiyani bashir…
            …mengenali perwatakan mu, aku tak tegar untuk menyampaikan hasrat hati hinggalah kita terpisah membawa haluan masing-masing. Tiada kata-kata yang terucap. Hanya Dia Maha Mengetahui. Terus membesar dan menempa alam kematangan menjadikan aku mula mengenal hakikat kehidupan. Betapa jauhnya aku dengan-Nya…
            …saat itu engkau sekali lagi hadir menuntut jawapan yang mampu mengugat imanku. Saat aku mula bermujahadah, sekali lagi diri ini diuji. Cintaku pada mu dulu tak pernah mati. Di setiap doaku, mengharapkan engkau adalah jodohku. Namun saat engkau datang aku keliru… Namun aku bertuah, dalam kesamaran aku merangkak mencari arah, Dia menyuluhkan cahaya. Subahanallah Maha Suci Mu Ya Allah s.w.t...
            Nur Iqtiyani Bashir…maafkan aku andai kata-kata itu merobek sekeping hati lembut milikmu. Aku cuma mencuba untuk membuatkan engkau mengerti… agar kita tak terjebak dengan cinta palsu mainan syaitan durjana…
            Nur Iqtiyani Bashir…aku cuba mencari alasan yang kukuh terhadap tindakanku. Dan akhirnya aku menjumpainya… I haven’t found any entry in Islam that love before marriage is permitted. There’s no relationship between male and female except for what is very important and official between them. The reason quite enough strong to lead my decision...
            Nur Iqtiyani bashir…I want to build a family, a faithful one. I realize that I can never build it on what Allah s.w.t has stated as wrong and proven false by the way Rasulullah s.a.w has taught us.
            …a happy and blessed family come from Allah s.w.t, and you don’t even have anything to defend it as blessed if the first step you make is by stepping into what He has prohibited. You can’t have a happy family if Allah s.w.t doesn’t help you so, and you must know in every family that stands until their dying day, they have Allah s.w.t on their side. You can’t expect Him to help you if you did the wrong step from the very beginning…

Maafkan aku, kekasihku…

-taken from Novel Just Ordinary-
by Dazz-

1 comment: