Sunday, September 25, 2011

Buah apa ni?




Buah ni namanya "Buah Kote Mamak" kihkihkihkih nak sebutpun cam terasa malu....Mamak manapun saya tak tau la ya...jgn marah ye sapa2 yang kacukan mamak tu..bukan nak mengata...sama ke?hahaha..entahlah yeaa..


Dalam bahasa saintifik buah ni di panggil SAMANEA SAMAN. Kat kampung aku memang banyak...dulu2 la...sekarang ni dah tak ada...Buah ni blh makan tau...Dulu2 tak de apa nak makan, bila petang2 terasa lapar, cari je Buah Kote Mamak ni. Kadang2 panjat pokok, kadang2 kait je dgn galah.



Buah ni masa mudanya berwarna hijau, apabila masak berwarna hitam. Kalau nak makan kulitnya kena dipecahkan sbb memang keras.Isinya kehitam-hitaman tau, berlapis2 macam asam keping.Buah ni rasanya pahit2 manis dan ada pulak "Candu"nya.Kalau you all nak tahu buah ni ada juga khasiatnya terutamanya untuk mengubati penyakit kencing manis dan darah tinggi.

1 comment:

  1. Salam,
    Mintak sedikit maklumat , mana nak dapat buah "kote mamak" tu.

    ReplyDelete